Er zijn veel mensen die dromen van het beginnen van hun eigen bedrijf. Maar waar moet je nu precies op letten als je je eigen bedrijf wilt opzetten? Er zijn veel punten waar je rekening mee moet houden, en ook nog eens verschillende valkuilen. In dit artikel bespreken we de 10 belangrijkste punten bij het starten van je eigen bedrijf. Daarnaast geven we ook nog enkele voordelen aan het ondernemen. Hopelijk kun jij hiermee wat inspiratie opdoen om te gaan ondernemen!
Het starten van je eigen bedrijf roept bij veel mensen veel vragen op. Wanneer is de beste tijd? Hoe zet ik mijn bedrijf op? Wat zijn de valkuilen? Laten we eerst veelgestelde vragen beantwoorden en daarna de 10 Belangrijkste punten, valkuilen en voordelen doornemen.
Kan iedereen een eigen bedrijf starten?
Ja, iedereen kan een bedrijf oprichten. Er zijn echter wel enkele voorwaarden waaraan je moet voldoen. Zo moet je aan bepaalde administratieve eisen voldoen die verschillen per land.
Woon je in Nederland? Dan moet je bijvoorbeeld een KVK inschrijving aanvragen.
In België heb je ook een aantal administratieve verplichtingen waar je aan moet voldoen. Zo moet je bijvoorbeeld een ondernemingsnummer aanvragen bij de KBO.
Daarnaast moet je ook een bedrijfsplan opstellen. Dit is een belangrijk document waarin je beschrijft hoe je bedrijf eruit gaat zien, wat je doelen zijn en hoe je deze wilt bereiken.
Het is belangrijk dat je goed voorbereid bent voordat je een bedrijf opricht. Zo weet je waar je aan moet voldoen en wat je allemaal moet regelen.
De eisen die op de website van de KVK genoemd zijn komen grofweg hier op neer:
Eisen KVK
- Je levert diensten, producten, of allebei.
- Je kunt hier geld aan verdienen. Dat houdt in dat je voor deze producten en/of diensten meer vraagt dan de kostprijs. Dat wil zeggen een (commerciële) prijs voor het product of uurtarief voor de uren die je inzet met je dienst.
- Als derde punt doe je zaken met mensen die je over het algemeen niet kent, of geen bekenden van je zijn. Dus eigenlijk wanneer het een stapje verder gaat dan alleen vrienden of familie. In feite ga je de concurrentie aan met andere ondernemers die identieke of vergelijkbare producten en/of diensten aanbieden en verkopen.
Tenslotte is het belangrijk dat je de benodigde kennis en vaardigheden in huis hebt. Of bereid bent om deze te gaan halen. Dit kan door trainingen of een opleiding te volgen die aansluit bij wat je wilt gaan doen. Toen ik zelf begon met verkopen via bol had ik eigenlijk vrijwel geen ervaring met ondernemen (behalve als je copywriting meetelt). Met een grote leergierigheid kom je een heel eind. Sterker nog, ik geloof dat je ondernemerschap vooral een mindset is waarin je bereid bent om te leren en fouten te maken.
Zoals je ziet, zijn er niet heel veel voorwaarden waaraan je moet voldoen om een bedrijf op te kunnen richten. Iedereen kan dus eigenlijk een bedrijf starten.
Hoeveel geld heb je nodig om een bedrijf te starten?
Dit is een belangrijke vraag die je jezelf moet stellen voordat je een bedrijf gaat oprichten. Het antwoord hierop is namelijk niet heel simpel. Het hangt namelijk erg af van het soort bedrijf dat je wilt opzetten.
Een bedrijf starten kost over het algemeen geld. Hoeveel precies is erg afhankelijk van de sector waarin je wilt gaan ondernemen, of je een fysieke winkel wilt gaan openen of online gaat verkopen, of je producten hoeft te ontwikkelen en wat voor soort producten dit zijn.
In sommige bedrijven is het mogelijk om met relatief weinig geld te starten. In andere bedrijven is het echter noodzakelijk om meer geld in te zetten. Het is dus belangrijk dat je goed uitzoekt hoeveel geld je ongeveer nodig hebt voordat je een bedrijf gaat oprichten.
De inschrijving an sich kost je in principe vrij weinig. Je maakt een afspraak bij de KVK en om je inschrijving af te ronden tik je € 50,- af (Tip: Bewaar je afschrift, want die kun je weer als kostenpost op de zaak zetten). Echter, met alleen de inschrijving ben je er natuurlijk nog niet. Om echt van start te kunnen gaan heb je ook materialen, producten of diensten nodig. Denk aan een website, visitekaartjes, bedrijfskleding, enzovoort.
Het is maar net wat voor soort onderneming je wilt opzetten. Je kunt bijvoorbeeld een webshop beginnen waarin je producten verkoopt die je zelf maakt of inkoopt. In dat geval heb je geen (of relatief weinig) vaste kosten, maar ben je wel afhankelijk van hoeveel je verkoopt.
Als je een fysieke winkel wilt openen heb je meer kosten, omdat je dan bijvoorbeeld een pand of ruimte moet huren of kopen. Dit kost al snel duizenden euros per maand. Daarnaast heb je ook materiaal en inventaris nodig om je winkel te kunnen openen. Dit kan nog eens duizenden euros extra kosten.
Hoeveel geld je uiteindelijk nodig hebt om een bedrijf te kunnen starten is dus erg afhankelijk van waar je precies in gaat ondernemen.
Een aantal voorbeelden van bedrijven waarin je relatief weinig geld nodig hebt:
- Online diensten of producten verkopen: Je hoeft geen fysieke winkel te openen, je hoeft geen voorraad aan te leggen en je hoeft geen eigen producten te ontwikkelen. Zelf verkoop ik producten via bol. Daarover kun je hier in de ultieme gids meer over lezen.
- Bed and Breakfast: Je hebt vaak maar één of twee kamers nodig om te verhuren. Daarnaast is het mogelijk om maaltijden in te kopen bij een cateringbedrijf.
- Tuinonderhoud: Je hoeft geen eigen kantoor of bedrijfspand te hebben. Vaak is het mogelijk om vanuit huis te werken.
- Webdesign: Je hoeft geen fysieke winkel te openen en je hoeft geen eigen producten te ontwikkelen.
- Vertaler: In principe geldt hier hetzelfde argument als hierboven benoemd. Ben je goed met taal? Vaak kun je met een heel laag budget al heel wat betekenen. Wellicht kun je het met eigen woordenboeken of minimale softwarekosten.
Een aantal voorbeelden van bedrijven waarin je meer geld nodig hebt:
- Restaurant: Je hebt een groot pand nodig met keuken, zaal en toiletten. Daarnaast heb je ook bedienend personeel, koks en een keukenbrigade nodig.
- Autobedrijf: Je hebt een groot pand nodig met werkplaatsen, kantoorruimte en showroom. Daarnaast heb je een team van monteurs, een administratief medewerker en een verkoper nodig.
- Zorgsector: Je hebt vaak een groot pand met verschillende lokalen nodig. Denk aan kantoorruimte, slaapzalen, eetzaal, klaslokalen, gymzaal, bibliotheek, etc. Daarnaast heb je ook een team van deskundige medewerkers nodig.
- Fitnesszaal: Je hebt een groot pand nodig met kantoorruimte, locker rooms, een gymzaal en een sauna. Daarnaast heb je ook personeel nodig om de zaak draaiende te houden.
- Productontwikkeling: Je hebt R&D-afdelingen nodig, je hebt fabrieken nodig om je product te produceren en je hebt een team van salesmensen nodig om het product te verkopen. Dit kost heel veel geld.
Kortom, er zijn bedrijven waarin je relatief weinig geld nodig hebt om van start te kunnen gaan, en er zijn bedrijven waarin je heel veel geld nodig hebt. Het is dus belangrijk dat je goed uitzoekt hoeveel geld je precies nodig hebt voordat je een bedrijf gaat starten.
Wat voor bedrijf kun je het beste beginnen?
Zoals eerder benoemd zijn er bedrijven waar je relatief weinig geld voor nodig hebt en er zijn bedrijven waar je heel veel geld voor nodig hebt. Verder is het vrijwel onmogelijk om aan te geven welk bedrijf je het beste kunt beginnen. Ook al zou ik wel een gouden idee hebben van welk bedrijf op het moment van schrijven het beste werkt, dan nog zou dit een zelf-annulerende tip zijn: Zodra honderden of duizenden mensen dat bedrijf zouden beginnen zou het automatisch zichzelf annuleren. Zelf doe ik een combinatie van dingen, maar komt mijn grootste inkomen uit verkopen via bol.com. Wil je weten of dit iets voor je is? Lees hier meer.
Heb je al een beetje een idee welke richting je op wilt? Veel (potentiële of toekomstige) ondernemers zouden het überhaupt gewoon gaaf vinden om een eigen onderneming te hebben en in potentie veel geld te verdienen; waarin precies, dat maakt ze niet zoveel uit. Als jij één van hen bent, dan maakt dat je keuze wellicht wel iets makkelijker. Als je het belangrijk vindt om te ontdekken wat je echt graag wilt doen, zijn hier een aantal vragen die je hopelijk verder op weg helpen.
1. Wat vind je leuk?
Simpele vraag, hè? Nou, je zou versteld staan hoeveel (potentiële) ondernemers hier geen eenduidig antwoord op hebben. Doe er dus je voordeel mee en ga eens echt na wat je écht leuk vindt. Wat is dat ene wat je doet waarvan de tijd voorbij lijkt te vliegen? Heb je een hobby die je heel graag uitvoert, maar kan dit niet omdat het geld kost? Kijk dan eens of hier geen businessmodel in zit.
2. Wat kan je heel goed?
Zelfreflectie is hierbij belangrijk, want als er één ding is wat mensen (zeer) slecht inschatten, dan is het wel hun eigen kunnen. Wanneer iemand zichzelf constant bekritiseert kan het zijn dat die persoon wel heel erg goed is in iets, maar dat niet vindt omdat hij of zij denkt dat het toch niet genoeg is.
3. Wat heb je altijd al gewild?
Vaak is het zo dat je als kind of tiener wel weet wat je later wilt worden (“Ik wil astronaut worden!”), maar dat je door allerlei factoren afgeleid raakt van die droom en een andere weg inslaat. Je hersenen ontwikkelen zich verder en je leert nieuwe dingen, maar is dat wat je altijd al wilde? Als dat niet zo is, waarom niet?
4. Wat vind je belangrijk?
Als er één ding is waar mensen wel eenduidig antwoord op hebben, is het wel wat zij belangrijk vinden. Helaas is dit vaak niet in lijn met wat ze doen: Mensen gaan vaak naar een baan die hen niet gelukkig maakt omdat het geld oplevert, terwijl ze eigenlijk iets anders willen doen.
5. Welke problemen zie je om je heen?
Zitten er ergens ‘gaten’ in de markt waar je bedrijf zich op kan richten? Zie je ergens een probleem waarvan je denkt dat dit opgelost zou kunnen worden met een product of dienst die jij aan zou kunnen bieden? Of is er sprake van een ander probleem dat volgens jou opgelost kan worden?
6. Basiszaken
Denk ook zeker aan basiszaken die je moet uitzoeken voordat je een bedrijf gaat starten
Uiteraard is het niet verstandig om zomaar een bedrijf te beginnen. Je moet hier eerst heel wat research voor doen, want anders is de kans heel erg groot dat je bedrijf faalt. Denk hierbij aan marktonderzoek, het uitzoeken van je doelgroep en het uitzoeken van je concurrentie. Als je hier niet in slaagt, dan is de kans aanwezig dat je start stroef verloopt, en dat is natuurlijk niet wenselijk.
Wat is je motivatie voor het starten van een eigen bedrijf?
Veel zullen je zeggen dat je moet zoeken naar je Why. Dit is een term die populair is gemaakt door Simon Sinek, dat je je waarom moet weten voordat je een eigen bedrijf kunt runnen. Ik vind dit zelf echter een beetje onzin. Natuurlijk moet je weten waarom je iets doet, maar je Why kan ook veranderen. Daarnaast is het niet zo dat mensen met een goede Why per se een succesvol bedrijf zullen starten, en mensen die geen goede Why hebben, automatisch een bedrijf zullen starten dat niet succesvol is.
Zorg ervoor dat je weet waarom je iets doet, maar maak het niet groter dan het is. Bij ondernemen komt een hoop experimenteren, trial & error, kijken. Je Why kan dus ook veranderen in de loop der tijd.
Hoe een bedrijf starten zonder geld?
Hoewel ik dit niet aanraad, wil ik deze veelgestelde vraag toch behandelen. Het is namelijk mogelijk om een bedrijf te starten zonder geld, maar het is wel een heel erg slecht idee. Waarom? Je moet er namelijk rekening mee houden dat je altijd (!) geld zult uitgeven. Of je nu een product gaat verkopen of een dienst, geld uitgeven is onvermijdelijk.
Let op: de 50 euro kosten aan inschrijving bij de KVK kun je uiteraard niet vermijden. Wel gewoon aan de regeltjes houden.
Als je na inschrijving dan toch geen geld hebt om te starten, kun je altijd wel wat spullen verkopen die je toch niet meer gebruikt. Zo verdien je in ieder geval (een beetje) geld om een product of dienst te kunnen aanbieden.
Wat kun je dan toch doen als je je bedrijf hebt ingeschreven? Op welke manier geld verdienen zonder dat het je geld kost?
Er zijn verschillende mogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld een Crowdfunding campagne starten. Hierbij vraag je aan mensen om geld te investeren in jouw bedrijf en in ruil hiervoor krijgen ze bijvoorbeeld een aandeel in jouw bedrijf.
Houd er wel rekening mee dat je op deze manier niet alleen geld ophaalt, maar ook verantwoording af moet leggen aan je investeerders.
Een andere optie is het aanvragen van een microkrediet of starterskrediet bij de overheid. Dit is wel iets dat je alleen maar kunt doen als je werkzaam bent in bepaalde sectoren, zoals de zorg of het onderwijs.
Als je een bedrijf wilt starten, is geld één van de belangrijkste dingen waar je rekening mee moet houden. Zorg er dan ook voor dat je hier voldoende over weet, voordat je een bedrijf gaat starten.
Wellicht kun jij je eerste centen verdienen door je aan te melden bij marktplaatsen zoals Fiverr of Upwork. Dit zijn online marktplaatsen waar je kleine klussen kunt uitvoeren voor bedrijven of particulieren.
Het is niet de meest ideale manier om geld te verdienen, maar het geeft je wel de kans om wat geld bij elkaar te verdienen waarmee je dan je eigen bedrijf kan starten.
Kan je zomaar een eigen bedrijf beginnen?
De korte versie: Ja, je kan zomaar een bedrijf beginnen.
In Nederland is het heel makkelijk om een bedrijf te starten. Je hoeft hiervoor namelijk alleen maar een inschrijving te doen bij de Kamer van Koophandel (KvK). Dit kan online, telefonisch of bij een KvK-vestiging.
Zoals aangegeven kost deze inschrijving 50 euro en je bent dan officieel een ondernemer. Er zijn wel een aantal dingen waar je rekening mee moet houden, zoals bijvoorbeeld het feit dat je dan ook automatisch belastingplichtig bent. Dit betekent dat je jaarlijks aangifte (inkomstenbelasting) moet doen en je moet BTW (omzetbelasting) afdragen aan de belastingdienst. Meestal moet dit eens per kwartaal gebeuren. Hier zijn vele behulpzame boekhouders en tools voor.
Zoals je misschien al weet, is het niet zo makkelijk om een bedrijf succesvol te maken. Er komt namelijk heel wat bij kijken. Je moet namelijk een aantal zaken goed regelen, zoals je bedrijfsplan, je marketing en je financiën. Als je dit niet doet, is de kans aanwezig dat je chaotisch start, hetgeen je positieve gevoelens over het starten van je bedrijf wellicht niet bevordert.
Wil je een bedrijf starten, maar weet je niet waar te beginnen?
Laat dan vooral de KvK jou helpen. Zij hebben namelijk verschillende diensten speciaal voor ondernemers, zoals een cursus ondernemerschap, een businessplan tool en een financieringswijzer. Ook kan je bij hen terecht voor algemene vragen over ondernemen of voor een specifiek adviesgesprek.
Wat moet je regelen als je een eigen bedrijf start?
Als je een bedrijf start, moet je een aantal zaken regelen. Denk hierbij aan het opstellen van een businessplan, het aanvragen van een vergunning (mocht dat nodig zijn; in vele gevallen is dit niet nodig) en het inschrijven bij de KvK.
Businessplan
Een businessplan is een soort plan van aanpak voor je bedrijf. Het is belangrijk dat je hier goed over nadenkt, want je moet ermee aan de slag gaan als je bedrijf eenmaal draait. In je businessplan beschrijf je onder andere wat je bedrijf gaat doen, welke producten of diensten je gaat aanbieden en hoe je deze gaat promoten. Ook moet je inzichtelijk maken hoeveel je gaat verdienen en hoeveel geld je nodig hebt om je bedrijf te starten. Als je een businessplan hebt, kan je hiermee bijvoorbeeld aan banken of investeerders laten zien dat je serieus bezig bent en dat je bedrijf kans maakt om succesvol te worden.
Vergunning: vereiste of niet?
Het aanvragen van een vergunning is alleen nodig als je een bedrijf gaat starten waarvoor dit vereist is. Dit hangt af van de sector waarin je gaat ondernemen en wat voor soort bedrijf je wilt starten. Als je een vergunning nodig hebt, moet je dit aanvragen bij de overheid. Dit kan via het Onlineloket Bedrijven van de overheid.
Inschrijven!
Als laatste moet je je inschrijven bij de KvK. Dit kan online, telefonisch of bij een KvK-vestiging. Je hoeft hiervoor alleen je persoonsgegevens en het soort bedrijf dat je gaat starten door te geven.
Waarom wil je voor jezelf beginnen?
Er zijn verschillende redenen waarom mensen voor zichzelf willen beginnen. Misschien heb je een goed idee voor een product of dienst en wil je hier mee aan de slag. Of je bent toe aan een nieuwe uitdaging en denkt dat je succesvoller kan zijn als je voor jezelf werkt. Misschien wil je ook gewoon wat meer vrijheid en zelfstandigheid.
Rat Race Schmatrace
Veel mensen hebben het vandaag de dag over het ontsnappen uit de rat race. Hiermee wordt bedoeld dat je ongelukkig bent met je huidige baan, maar wel veiligheid en zekerheid hebt. Je weet wat je kan verwachten en wat je iedere dag gaat doen. Het is makkelijk om in zo’n situatie te blijven, maar vele mensen vinden dit niet bevredigend. Zij willen meer uit het leven halen en besluiten dan ook om voor zichzelf te beginnen.
Rat Race. Schmatrace.
Onzin.
Laat je niet gek maken door mensen die negatief spreken over de rat race van het werken in loondienst. Het is een onzinterm, en als je er toch in gelooft: Ondernemen is op zijn tijd minstens net zo’n erge (of misschien wel ergere) rat race.
En ondernemen is ook niet voor iedereen weggelegd. Er komt namelijk heel wat bij kijken. Voordat je een eigen bedrijf start, is het belangrijk dat je hier goed over nadenkt. Het is namelijk niet iets wat je even snel doet. Iedereen kan wel ondernemen (in feite waren we als jagers/verzamelaars allemaal op onze eigen wijze ondernemer), maar er komt wel wat bij kijken. Je moet er voor inzetten en er hard voor werken. Er komt een hoop geluk bij kijken. Hard werken en een harde inzet betekent niet automatisch een succesvolle onderneming.
Het laatste wat je moet willen is dat je jezelf naar beneden haalt omdat dingen niet lukken in je onderneming. Probeer het gewoon. Niet succesvol zijn kan de besten overkomen. Als iedereen succesvol zou kunnen zijn is de term “succesvol” zelf-annulerend.
Dan is het namelijk normaal en niet meer uitzonderlijk.
Waarin kun je makkelijk voor jezelf beginnen?
Verwar deze vraag niet met de vraag “Wat voor bedrijf kun je het beste beginnen?” Hetgeen waar je makkelijk in voor jezelf kunt beginnen is niet per definitie gelijk aan hetgeen waar je het beste in kunt beginnen.
De branche of niche waarin je makkelijk voor jezelf kunt beginnen, hangt af van een aantal factoren. Zo moet je rekening houden met wat je kan. Heb je bijvoorbeeld een speciale opleiding of ervaring die nodig is om in een bepaalde branche te kunnen werken? Heb je hier genoeg kennis van? Het is belangrijk dat je weet waar je sterk in bent, want het is gunstig wanneer je bedrijf hierop gebaseerd is. Als je namelijk een bedrijf gaat starten waar je niet goed in bent, zal dit veel meer moeite kosten en is de kans op succes minder groot. Meestal vind je hetgeen waar je goed in bent ook leuker om te doen, wat weer zorgt voor meer motivatie in minder goede tijden.
Wat speelt er in de markt?
Daarnaast moet je ook rekening houden met wat er in de markt speelt. Als er weinig vraag is naar het product of de dienst die je gaat aanbieden, zal het moeilijker zijn om je bedrijf draaiende te houden. Dit komt omdat je minder klanten zult hebben. Het is daarom belangrijk dat je onderzoek doet naar wat er in de markt speelt en welke producten of diensten populair zijn.
Een laatste factor die van invloed is op waarin je makkelijk voor jezelf kunt beginnen, is hoeveel kapitaal je hebt. Als je bijvoorbeeld weinig geld hebt, zal het lastiger zijn om een dure productieomgeving op te zetten. In dit geval is het dan makkelijker om een bedrijf te starten waarbij je geen of weinig kosten hebt, zoals bijvoorbeeld een consultancybedrijf.
Kortom, er zijn verschillende factoren waar je rekening mee moet houden als je gaat bepalen in welke branche of niche je makkelijk voor jezelf kunt beginnen.
Wat voor soort eigen bedrijf past bij mij?
Nadat je hebt besloten dat je voor jezelf wilt beginnen, is het belangrijk dat je bedenkt voor welk soort bedrijf je gaat. In eerste instantie zou je al onderscheid kunnen maken in het aanbieden van producten, diensten, of een combinatie daarvan.
Als je bijvoorbeeld een product gaat verkopen, moet je bedenken hoe je dit gaat doen. Je hebt hierbij de keuze uit verschillende mogelijkheden. Zo kun je ervoor kiezen om online te gaan verkopen, maar je kunt ook een fysieke winkel openen. Welke van deze twee opties (of de derde optie: een combinatie van beiden) voor jou het beste werkt, hangt af van wat je gaat verkopen en waar je bedrijf zich bevindt.
Als je een dienst gaat aanbieden, is het belangrijk dat je je afvraagt waar je klanten zijn. Zo moet je bijvoorbeeld bedenken of ze fysiek naar je toe zullen komen of dat je de dienst online aan zult bieden. Ook moet je nadenken over hoeveel mensen je bedrijf nodig heeft om te draaien. Voor een fysiek bedrijf is het belangrijk dat je een goede locatie uitkiest, zodat je zichtbaar bent voor je klanten.
Als je gaat bedenken welk soort bedrijf bij jou past, is het belangrijk dat je ook nadenkt over wat je wilt gaan verkopen of welke dienst je gaat aanbieden. Dit hangt af van wat je interesses en kennis zijn, maar ook van wat er in de markt speelt. Als je iets wilt gaan verkopen, moet je erachter komen of er wel vraag is naar dit product. Als je een dienst wilt gaan aanbieden, moet je erachter komen wat de behoefte van je doelgroep is.
Heb je inderdaad besloten dat je voor jezelf wilt beginnen, denk dat goed na welk soort bedrijf je gaat. Dit hangt af van een aantal factoren die we hieronder bespreken.
1. Hoe ontdek je wat je passie is?
Veel mensen vinden het lastig om te bedenken waar ze precies passie voor hebben. Dit is begrijpelijk, want je kunt niet alles leuk vinden. Toch is het belangrijk om te bepalen waar je interesse ligt, want je zult er elke dag mee bezig zijn als je voor jezelf gaat beginnen.
Een manier om te bedenken waar je interesse ligt, is door na te denken over de dingen die je makkelijk en snel leert. Dit is een indicatie dat je er iets van begrijpt en dat het je interesse heeft. Daarnaast kun je ook kijken naar de dingen waar je goed in bent. Als er iets is waar je gemakkelijk mee omgaat, is de kans groot dat je hier ook plezier aan beleeft.
2. Wat doe je in je vrije tijd?
Een andere manier om te bedenken waar je interesse ligt, is door na te denken over wat je graag doet in je vrije tijd. Dit kan iets zijn waar je altijd al interesse in hebt gehad, maar het kan ook iets zijn wat je recent hebt ontdekt. Als je bijvoorbeeld graag wandelt, kun je erover nadenken om een bedrijf te starten waarbij je andere mensen mee op pad neemt of routes uitschrijft die jij zelf bedacht hebt. Dit zou je bij succes kunnen inpakken in software en aan kunnen bieden in een app of op je website.
Even een kleine waarschuwing: Het zoeken naar je passie, of de droom hebben om van je hobby je werk te maken kan ook een averechts effect hebben. Dit kan namelijk betekenen dat je bedrijf niet draait om winstbejag, maar alleen om het plezier wat je eraan beleeft. Dit is iets waar je rekening mee moet houden. Ook kan het zijn dat je onderneming niet zo goed loopt als je gehoopt had. Het zou jammer zijn als dat de liefde voor jouw passie vermindert.
Natuurlijk kun je ook vragen aan familie en vrienden wat zij denken dat bij jou past. Zij kennen je wellicht beter dan jijzelf. Zij kunnen je helpen om bepaalde dingen te zien die jij niet ziet. Dit is wel een belangrijke, want je wilt natuurlijk wel dat het bedrijf gaat draaien en dat je daadwerkelijk kunt leven van je werk.
Hier nog een aantal vragen om je op weg te helpen:
3. Wat zijn je sterke punten?
Wat zijn je sterke punten? Weet je ze te benoemen? Of kun je het aan familie of vrienden vragen? Door antwoord te krijgen op deze vraag kom je wellicht dichter bij het antwoord op de vraag: welk soort bedrijf past bij jou?
4. Waarin ben je onderscheidend?
Wat maakt jou uniek? Weet je dat? Het kan zijn dat anderen dit beter weten dan jij. Door hier een antwoord op te hebben help je jezelf en je toekomstige klanten door na te denken over de diensten of producten die je gaat aanbieden. Het is belangrijk dat je hier een antwoord op hebt, want alleen dan kun je bepalen in welke markt je wilt gaan opereren.
5. Wat vond je leuk om te doen als kind?
Wat vond je leuk om te doen toen je klein was? Was er iets waar je heel erg van hield en wat je nog steeds leuk vindt? Is er iets geks waar je laaiend enthousiast over werd en stiekem wel weer een beetje naar verlangt? Misschien kunnen deze dingen een aanwijzing zijn naar je passie.
6. Wat zijn je zwakke punten?
Ieder mens heeft zwakke punten. Het kan zijn dat je snel geïrriteerd raakt of een slechte dagplanner bent. Dit is allemaal niet erg, want iedereen heeft wel een aantal ‘zwakke’ punten. Het is wel belangrijk dat je ze kent, want hierdoor kun je er rekening mee houden. Als je weet dat je snel geïrriteerd raakt, weet je ook dat dit niet de ideale eigenschap is voor een ondernemer. Dit betekent niet dat je geen ondernemer kan zijn, maar wel dat je er rekening mee moet houden en mogelijk iemand in dienst moet nemen die deze rol kan overnemen.
7. Wees vooral eerlijk naar jezelf
Eerlijk zijn tegen jezelf is mijns inziens wel een eis als je een bedrijf gaat starten. Je moet namelijk kunnen accepteren dat sommige dingen misschien niet helemaal goed gaan of dat je iets niet kunt. Dit is allemaal niet erg, want het gaat erom dat je het weet en hier rekening mee kunt houden.
Eerlijkheid zegt sowieso iets over jou als mens: Het betekent dat je integer bent en dat je de beste intenties hebt. Wees eerlijk naar iedereen (eerlijk zijn betekent niet dat je een vervelend persoon moet gaan uithangen), want degene die je het makkelijkst voor de gek kunt houden ben je zelf. Als je niet eerlijk kunt zijn naar anderen, ga er maar vanuit dat je jezelf regelmatig voor de gek houdt.
Ideeën om een eigen bedrijf in te beginnen
Als je weet wat je interesses en kennis zijn, is het tijd om te bedenken welk soort bedrijf bij jou past. Hieronder geven we een aantal ideeën:
- een bedrijf dat producten verkoopt op internet
- een bedrijf dat kleding verkoopt
- een bedrijf dat schoonmaakdiensten aanbiedt
- een bedrijf dat catert
- een bedrijf dat tuinonderhoud doet
- een bedrijf dat huizen verhuurt
- een bedrijf dat websites ontwerpt
- een bedrijf dat programmeren leert
- een bedrijf dat logo’s ontwerpt
- een bedrijf dat stickers ontwerpt
- een bedrijf dat kaarten maakt
- een bedrijf dat boeketten maakt
- een bedrijf die babykleertjes verkoopt
- een bedrijf die oude meubels herstelt
- een bedrijf die naai- en breiworkshops organiseert
- een bedrijf die fotoshoots organiseert voor pasgeboren baby’s
- een babysitting service
- een oppasdienst voor huisdieren
- het geven van privéles in verschillende disciplines
- het geven van cursussen over verschillende onderwerpen
Zomaar een aantal ideeën waarmee je aan de slag kunt gaan. Zit er eentje tussen waarbij je hart harder ging kloppen toen je het las? Dan is het misschien een idee om hier meer over te gaan lezen.
Als je nog niet zo creatief bent en je bedenkt liever iets dat al bestaat, kun je ook altijd een franchise nemen. Dit betekent dat je het bedrijf koopt van een ander. Hierbij kun je dan denken aan bekende fastfoodketens, maar er zijn ook veel kleinere bedrijven die franchises aanbieden.
Plan snuffeldagen in
Als je nog steeds twijfelt over het antwoord op de vraag: welk soort bedrijf moet ik beginnen, is het een idee om snuffeldagen in te plannen. Dit houdt in dat je naar verschillende bedrijven gaat om te kijken hoe zij draaien. Dit kan je helpen bij het maken van een keuze.
Je kunt er ook voor kiezen om eerst een baan in het soort bedrijf te nemen waarin je geïnteresseerd bent. Als je weet hoe alles in z’n werk gaat, kun je later altijd nog besluiten om er een bedrijf van te maken.
Stel veel vragen aan ondernemers
Als je klaar bent om een bedrijf te starten, is het verstandig om meerdere ondernemers te benaderen. Dit kan iemand zijn die je kent of iemand die je via internet hebt gevonden. Zij kunnen je namelijk helpen met het beantwoorden van vragen die je mogelijk nog hebt.
Je kunt ze ook vragen naar advies waar ze achteraan zouden gaan als zij net zoals jij in jouw situatie zouden zitten. Dit is heel waardevol, want het maakt niet uit hoe goed je iets denkt te hebben voorbereid, er zullen toch altijd dingen gebeuren die je niet had verwacht.
Je bent eruit: Je wilt gaan ondernemen!
Fantastisch! Welkom bij de club. Maar voordat je echt aan de slag kunt, is het belangrijk dat je jezelf goed voorbereidt.
Als je niet weet hoe je moet beginnen, kan het helpen om een cursus te volgen omtrent ondernemerschap. Dit zijn er gelukkig genoeg. Zo zijn er cursussen die je online kunt volgen, maar je kunt ook gaan voor een fysieke opleiding.
Als je liever alles zelf uitzoekt, is het raadzaam om boeken te lezen over ondernemerschap. Hierbij kun je denken aan boeken die gaan over hoe je een bedrijf moet opzetten, maar ook aan boeken die ingaan op het ondernemerschap van bekende ondernemers.
Het is ook verstandig om een businessplan op te stellen, zoals al eerder aangegeven.
Veel mensen zijn al laaiend enthousiast bij het eerste idee. Ze hebben een dienst of product in gedachten en staan te popelen om te starten. Hier gaan we nu verder op in.
Is er vraag naar jouw dienst of product?
Voordat je echt aan de slag gaat, is het belangrijk dat je kijkt naar de vraag die er is naar jouw dienst of product. Je gaat op verkenning uit.
Verken de markt
Stel jezelf de volgende vragen:
- Is er vraag naar wat ik ga aanbieden?
- Hoeveel mensen zijn er bereid te betalen voor mijn dienst of product?
- Is deze vraag groot genoeg om van te leven?
- Is er concurrentie? En zo ja, wat maakt mijn dienst of product dan uniek?
Als je deze vragen goed beantwoord hebt, kun je een inschatting maken of er voldoende vraag is naar jouw dienst of product.
Zoals je misschien wel weet, is er niet altijd vraag naar iets dat jij aan wilt bieden. Het is dan ook belangrijk dat je goed onderzoek doet naar deze vraag. Dit kun je doen door mensen te vragen of ze geïnteresseerd zouden zijn in jouw dienst of product.
Het is verstandig om hier niet alleen mondeling navraag naar te doen, maar ook schriftelijk. Dit kun je doen door een enquête online te zetten of deze bij mensen thuis af te nemen.
Wat is jouw doelgroep?
Nadat je hebt onderzocht of er vraag is naar jouw dienst of product, is het belangrijk dat je gaat kijken naar jouw doelgroep. Wie zijn de mensen die geïnteresseerd zijn in wat je aan gaat bieden?
Dit is belangrijk om te weten, want hier ga je later reclame voor maken. Je wilt namelijk dat de juiste mensen geïnteresseerd raken in wat je aanbiedt.
Onderzoek dus goed wie jouw doelgroep is, zodat je hier later gebruik van kunt maken.
Wat ga je aanbieden?
Als je weet wat er vraag is naar jouw dienst of product en wie jouw doelgroep is, is het belangrijk dat je gaat kijken naar wat je precies gaat aanbieden. Dit klinkt misschien vanzelfsprekend, maar producten en diensten kunnen zich in verschillende vormen en prijzen vormen. Denk bijvoorbeeld aan een dienst als schoonmaak. Je kunt hier verschillende schoonmaakpakketten van maken, met elk een andere prijs.
Als je weet wat je gaat aanbieden, is het belangrijk dat je gaat kijken naar de prijs van je dienst of product. Dit is belangrijk, want je wilt dat je uiteindelijk winst maakt met wat je aanbiedt.
Vergeet hierbij niet om alle kosten mee te nemen. Denk hierbij aan de prijs van het product of de dienst, maar ook aan de kosten die je maakt om het product of de dienst te promoten.
Hoe ga je jouw dienst of product verkopen?
Dit is een belangrijke vraag die je jezelf moet stellen, want hier gaat het uiteindelijk om. Je wilt namelijk dat mensen interesse krijgen in wat je aanbiedt en hier geld voor over hebben.
Als je weet wat je gaat verkopen, is het belangrijk dat je gaat kijken naar hoe je dit gaat doen. Je kunt ervoor kiezen om alles zelf te regelen of je kunt ervoor kiezen om een externe partij in te schakelen.
Als je ervoor kiest om alles zelf te gaan regelen, is het belangrijk dat je weet hoe je dit moet gaan doen. Je kunt ervoor kiezen om een website op te zetten waarop je je product of dienst aan gaat bieden. Dit is een goede optie, want hierdoor kun je makkelijk bereik hebben.
Als je ervoor kiest om een externe partij in te schakelen, is het belangrijk dat je weet met wie je in zee gaat. Er zijn verschillende bedrijven die dit soort diensten aanbieden. Het is belangrijk dat je een bedrijf uitkiest waar je vertrouwen in hebt en waar je weet dat ze jou goed kunnen helpen.
Tip: Online Marktplaatsen
Een online marktplaats is een goede plek om te starten met het verkopen van je product of dienst. Dit komt omdat je hier makkelijk bereik hebt en je niet veel hoeft te investeren om hier te kunnen verkopen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Fiverr, Upwork, Amazon en Bol. Zelf ben ik ook begonnen met verkopen via bol voordat ik meerdere bedrijven met meerdere passieve inkomstenstromen had opgebouwd.
Het grootste voordeel hieraan is dat je in het begin geen budget vrij hoeft te maken voor marketing. Dat doen zij in principe voor je.
Een online marktplaats is een goede plek om te starten, maar het is niet de enige plek waar je kunt verkopen. Als je gaat groeien, kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om je eigen website op te zetten.
Maar goed, dat is wat ik je mee wil geven over hoe je een passief inkomen kunt opbouwen. Dit zijn slechts enkele tips die je kunnen helpen. Als je serieus aan de slag wilt, zul je er waarschijnlijk tijd en energie in moeten steken. Maar het is zeker mogelijk en de moeite waard!
Maak een plan van aanpak
Als je weet wat je gaat aanbieden, is het belangrijk dat je gaat kijken naar de prijs van je dienst of product. Dit is belangrijk, want je wilt dat je uiteindelijk winst maakt met wat je aanbiedt.
Succesvol voor jezelf beginnen
Succesvol voor jezelf beginnen is niet makkelijk en zal een aantal uitdagingen met zich meebrengen. Hoewel de meningen hierover verschillen in hoe uitgebreid je van tevoren dingen uit wilt plannen (ik ben zelf meer geneigd naar experimenteren en trial & error in plaats van plannen grootschalig uitschrijven) is het wel belangrijk dat je hier goed over na gaat denken en een soort plan van aanpak hebt.
Zo weet je in ieder geval waar je aan toe bent en kom je niet voor verrassingen te staan. Dit bespaart je veel tijd, energie en geld.
Maak een SWOT-analyse
Voordat je echt aan de slag gaat met het opzetten van je onderneming, is het verstandig om een SWOT-analyse uit te voeren. Dit houd in dat je allereerst kijkt naar de Strenghts (sterke punten), Weaknesses (zwakke punten), Opportunities (kansen) en Threats (bedreigingen) van je onderneming.
Dit helpt je om inzicht te krijgen in wat voor soort bedrijf je wilt gaan opzetten en welke groeimogelijkheden er zijn. Bepaalde bedrijven zullen meer kansen hebben op groei dan andere, maar dit is iets waar je van tevoren goed over na moet denken.
Zelf doe ik altijd SWOT-analyses bij productonderzoek. Dit helpt me om te bepalen of een product geschikt is voor marktplaatsen, e-commerce winkels (bijv. webshops of bol) of misschien zelfs fysieke winkels (een merk opbouwen en je product in fysieke winkels krijgen)
Sterk beginnen: schrijf een ondernemingsplan
Als je eenmaal weet welke kant je op wilt, is het belangrijk dat je gaat nadenken over hoe je dit precies aan gaat pakken. Dit doe je door een ondernemingsplan te schrijven. Hier zijn de meningen tevens over verdeeld. Sommigen plannen uitvoerig, sommigen beginnen gewoon.
Persoonlijk denk ik dat het erg belangrijk is om in ieder geval de basis uit te werken. Dit helpt je namelijk om focus aan te brengen in je bedrijf en je opties duidelijk voor ogen te krijgen.
Een ondernemingsplan geeft je inzicht in de mogelijkheden die je hebt met je bedrijf en helpt je om heldere doelen te stellen. Dit is ontzettend belangrijk, want als je niet weet waar je naartoe werkt, kom je natuurlijk ook nooit ergens.
Voor één van mijn producten heb ik een uitgebreid ondernemingsplan geschreven. Nu gaat schrijven mij ook wel makkelijk af, dus was dit voor mij niet zo’n probleem om te doen. Dit is op dit moment wel mijn bestverkopende product, dus wellicht moet ik ook iets meer uitplannen en uitschrijven. Wie weet!
Conclusie
Ik hoop van harte dat je dit uitgebreide artikel het lezen waard hebt gevonden. Het was in ieder geval leuk om te schrijven. Als je vragen hebt of opmerkingen hebt, hoor ik dat graag van je!