Bol.com is één van de grootste online e commerce retailers van Nederland. Het aanbod van het bedrijf is erg uitgebreid en ze verkopen allerlei soorten producten, van boeken tot elektronica. Producten aanbieden via bol.com is vandaag de dag erg populair. Maar is dat wel een goed idee? In dit artikel lees je alles over verkopen op bol.com, de voor- en nadelen ervan en geven we je een aantal tips.
Verkopen via Bol.com, wat zijn de voordelen?
Bol.com is een van de grootste online retailers van Nederland met een ruim aanbod van producten. Ze zijn dan ook erg geliefd bij consumenten. Dit heeft verschillende voordelen voor verkopers:
- Je hebt een groot bereik. Doordat bol.com erg populair is, heb je als verkoper een groot bereik. Zo kunnen bedrijven makkelijk veel mensen bereiken wanneer ze producten aanbieden.
- Het aanbod is divers. Bol.com verkoopt allerlei soorten producten, waardoor verkopers makkelijk een doelgroep kunnen vinden voor hun artikelen.
- Je hoeft zelf geen marketing te doen. Dankzij het grote bereik van bol.com hoef je zelf geen marketing te doen. Ze doen namelijk al veel aan marketing, waardoor je product makkelijker opgemerkt wordt door potentiële klanten.
- Er is sprake van een goede naamsbekendheid. Bol.com is een bekende naam in Nederland en dit geeft verkopers ook een bepaalde mate van zekerheid. Zo weet je zeker dat mensen jouw producten kennen en weten waar ze moeten zoeken.
- ‘No cure, no pay’-policy. Je maakt alleen kosten wanneer je producten daadwerkelijk worden verkocht. Bol.com hanteert een ‘No cure, no pay’-policy. Dit betekent dat je alleen kosten maakt wanneer jouw producten ook echt verkocht worden.
- Handig opstapje naar eigen webshop en andere kanalen. Bol.com is een goede manier om je producten onder de aandacht te brengen en cashflow te genereren. Wanneer je met je eigen verkoopaccount succes hebt op bol.com, is het een goed idee om verder te groeien en je producten ook via andere kanalen te gaan verkopen, zoals je eigen webshop of via andere online retailers.
Wat zijn nadelen van verkopen via Bol.com?
Ondanks dat er veel voordelen zijn om te verkopen via bol.com, zitten er ook een aantal nadelen aan:
- Er is sprake van een hoge concurrentie. Bol.com is een populaire site en daardoor is de concurrentie erg hoog. Dit betekent dat je moeite zal moeten doen om je producten onder de aandacht te brengen.
- Er zijn veel regels. Bol.com heeft veel regels waaraan verkopers moeten voldoen. Zo moet jouw artikel aan bepaalde eisen voldoen en moet je ze op een bepaalde manier verpakken. Als je niet aan deze regels voldoet, kan bol.com jouw artikelen weigeren.
- Je bent afhankelijk van bol.com. Als verkoper ben je erg afhankelijk van bol.com. Zo bepaalt het bedrijf hoe jouw producten gepresenteerd worden en heb je soms zelfs geen invloed op de verkoopprijs. Dit kan ervoor zorgen dat je minder marge hebt dan wanneer je producten via een andere route gaat verkopen.
- Commissiekosten. Bol.com rekent commissie over alle producten die je verkoopt. Dit betekent dat je minder geld overhoudt voor jouw producten dan wanneer je ze via een andere route omzet zou maken. (Dit kun je echter wel incalculeren, waardoor je er rekening mee kunt houden).
- Het is moeilijk (niet onmogelijk) om een klantrelatie op te bouwen. Wanneer je via bol.com verkoopt, is het moeilijker om een klantrelatie op te bouwen met je klanten. Dit kan ervoor zorgen dat ze minder geneigd zijn om weer bij je te kopen in de toekomst.
- Retouren kunnen hoog liggen wegens het bestelgemak van consumenten vandaag de dag en het simpele systeem van bol. Retourneren is extreem simpel, en hierdoor maken klanten makkelijk gebruik van het retourbeleid. Dit kan hoge kosten met zich meebrengen voor jou als verkoper.
- Verzendkosten. De verzendkosten voor producten die je verkoopt via bol.com, zijn voor jou als verkoper. Dit kan ervoor zorgen dat je minder marge overhoudt op jouw producten dan wanneer je ze via een andere route. (Ook dit kun je incalculeren). In principe heb je natuurlijk altijd verzendkosten (dus ook wanneer je via je eigen shop zou verkopen), dus is het misschien eerder “neutraal” i.p.v. een nadeel of voordeel.
Bol.com en adverteerkosten
Om hoog in de zoekresultaten van Bol.com te komen, is het soms nodig om adverteerkosten te betalen. Dit zijn kosten die je maakt voor het adverteren van jouw producten op Bol.com. Deze advertenties zijn niet verplicht, maar kunnen wel nodig zijn om hoog in de zoekresultaten te komen. Dit is een extra kostenpost die je moet incalculeren wanneer je bezig bent met het opzetten van jouw Bol.com-verkooppagina.
Voorwaarden om te verkopen op Bol.com
Om te mogen verkopen op Bol.com, moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet je minimaal 18 jaar oud zijn en moeten je producten aan bepaalde eisen voldoen. Je vindt alle voorwaarden op de website van bol.com. Als je niet aan deze voorwaarden voldoet, kan Bol.com jouw producten weigeren of je verkooppagina sluiten. Het is verder niet heel moeilijk, en wat betreft aanmelden zeker weten makkelijker dan verkopen via amazon.
In het kort moet je in ieder geval deze eisen onderkennen:
Registratie
Hoewel het in het verleden mogelijk was om als particulier tweedehands artikelen te verkopen, is dat nu niet meer het geval. Je moet dus een KVK-registratie en een BTW-nummer hebben. Heb je dat nog niet? Lees hier hoe je dat doet.
Producteisen
Bol hanteert producteisen. Zo moeten je producten (uiteraard) compleet zijn, in goede staat verkeren en mogen ze geen gebruikssporen bevatten. Ook moet elk product in de categorieën van bol passen en een eigen EAN of ISBN hebben.
Eisen omtrent Levertijd en Service
Naast de producteisen, hanteert Bol ook eisen rondom levering en retournering van producten. Zo moet je een maximale levertermijn hebben van 8 dagen kunnen behalen en moet je een voldoende duidelijke retourbeleid hebben. Verzending en retouren zijn gratis voor de klant (kosten dus voor jou). Klantvragen moeten binnen 24 uur beantwoord zijn (in het Nederlands) en je moet bereikbaar zijn tijdens kantoortijden.
Prestatiescore
Zeker niet het minste aspect van verkopen op bol.com: je prestatiescore. Een hoge prestatiescore is nodig voor hogere posities in de zoekresultaten, maar ook voor een grotere toewijzing van verkopen. Een goede prestatiescore behalen is dus cruciaal als je op bol.com omzet wilt maken. Hoe je dat doet? Nou, in ieder geval door je aan alle voorwaarden te houden en een goede service te leveren. Je word hier op gescoord:
Annuleringen
Hierin maakt bol onderscheid tussen annuleringen van de klant en vanuit jou. Wanneer klanten een bestelling annuleren word jij daar niet op afgerekend. Echter, als jij een bestelling annuleert, bijvoorbeeld omdat je het product niet kunt leveren, dan kost dat wel punten.
Artikelen op tijd
Als je wilt zorgen voor tevreden consumenten, moet je ervoor zorgen dat ze het product tijdig ontvangen. Dit houdt in dat je binnen de aangegeven levertermijn moet leveren. Bol maakt hierin onderscheid tussen het op tijd leveren bij de klant en het op tijd overhandigen bij de bezorgdienst.
Op tijd geleverd
Dit is het belangrijkste aspect van levering. Het gaat hierbij om de tijd dat het product op de mat valt, niet wanneer je het aanbiedt bij de bezorgservice. Dit lijkt een klein verschil, maar het kan er wel degelijk toe doen. Zorg ervoor dat je dus ruim op tijd levert.
Op tijd overhandigd
Wanneer je gebruikmaakt van verzenden via bol neemt bol de verantwoordelijkheid over. Dit betekent dat je, mits je jouw bestellingen op tijd overhandigd hebt, niet wordt afgerekend als de klant zijn bestelling niet tijdig ontvangt.
Responstijd
Heb je klantvragen? Dan is het belangrijk dat je hier zo snel mogelijk op reageert. Bol hanteert hier een maximum van 24 uur en wilt dat jij bereikbaar bent op werkdagen tussen 9:00 en 17:00. Bol wilt dat je 90% van de keren dat je gebeld wordt, opneemt. Persoonlijk word ik vrijwel nooit gebeld.
Track & Trace
Bij een goede service hoort track & trace. Wanneer je producten verstuurt moet je hier een track & trace code aan toevoegen zodat de klant zijn bestelling kan volgen. Dit gaat eigenlijk altijd automatisch, zolang je maar niet dropshipt (dropshippen via bol is verboden).
Retouren
Eigenlijk profiteert iedereen van minder retouren: jij als verkoper, de klant, bol, en het milieu. Deze dynamische normering gaat ervan uit dat hoe minder retouren jij hebt, hoe beter je bol-account zal scoren. Dit is dus procentueel, op basis van je verkopen.
Klantvragen
Ook het aantal klantvragen houd je het liefst beperkt. Krijg je veel vragen over bepaalde producten uit je assortiment? Waarschijnlijk is de productinformatie niet helemaal duidelijk. Bol wil het zo makkelijk mogelijk maken voor de klant en waardeert het dus als de klant zonder vragen kan bestellen.
Bereikbaarheid
Zoals eerder aangegeven, is het belangrijk dat je bereikbaar bent voor klanten. Klanten moeten je kunnen bereiken op werkdagen tussen 9:00 en 17:00. Bol scoort je hier dus ook op.
Beoordelingen
Tot slot, de beoordelingen. Dit is niet hetzelfde als reviews, waar je een beoordeling op je product krijgt. Dit gaat namelijk om de beoordeling voor jou als winkel. Wanneer je een beoordeling krijgt, zal bol dit ook meewegen in je prestatiescore. Bol verwacht dat jij minimaal een 8 scoort.
Heb je alle bovenstaande dingen gelezen en roept het nog vragen op? Dan is het wellicht verstandig om nog verder te lezen. Dat doe je hier.
Koopblok
Wat is het “koopblok” waar iedereen het over heeft? Het koopblok is de plek waar je jouw producten te koop aanbiedt. Dit is vergelijkbaar met een “productpagina”, maar het verschilt op een aantal cruciale punten. Het koopblok wordt weergegeven wanneer een klant zoekt naar een specifiek product, of wanneer een klant doorklikt vanuit een andere pagina.
Het koopblok houdt eigenlijk in dat er meerdere verkopers exact hetzelfde product aanbieden. De klant ziet het product op bol, maar kan het natuurlijk maar van één ondernemer kopen. De aanbieder die het koopblok heeft krijgt de bestelling.
Een simpel voorbeeld:
Jan en Piet zijn verkoper op bol.com en bieden allebei een specifieke en identieke Samsung TV aan, met dezelfde barcode. Jan biedt de TV aan voor 190 euro en Piet voor 180. Bol wilt de beste service en laagste prijzen bieden aan haar klanten, dus zal het koopblok aan Piet geven.
Dit is een over-gesimplificeerd voorbeeld (er zijn meerdere aspecten die het koopblok beïnvloeden), maar het idee is wel duidelijk.
Houd hier ook rekening mee met Bol com verkopen
Hier zijn nog een aantal aspecten die ik graag wil aanstippen, zodat je er rekening mee kunt houden wanneer je gaat verkopen via bol. Hopelijk heb je iets aan deze tips.
Verkoopaccount aanmaken
Wil je een verkoopaccount aanmaken? Houd er rekening mee dat je al een aantal maanden ingeschreven moet zijn bij de KVK om een verkoopaccount aan te kunnen maken bij bol. com. Als je nog geen KVK-inschrijving hebt, kan je deze op hun website aanvragen.
De commissie en productcategorie
Bol hanteert een commissiestructuur op productcategorieën. Dit betekent dat je niet voor ieder product dezelfde commissie betaalt, maar dat dit per categorie verschilt. Bij de ene productcategorie is het percentage aan commissie die je betaalt hoger, en bij de andere lager.
Bol hanteert ook een minimale commissie per product. Dit betekent dat je nooit minder dan een bepaald bedrag aan commissies betaalt, ongeacht de prijs van het product.
Je hebt dus vaste tarieven (vast bedrag per verkoop per verkoop) en variabele tarieven (percentage van de verkoopprijs).
Voorbeeld:
- Product A behoort tot productcategorie A en kost 10 euro. De commissie op Productcategorie A is 10%. Dit betekent dat je 1 euro aan commissies betaalt over dit product. En daarnaast je vaste bedrag.
- Product B behoort tot productcategorie B en kost 100 euro. De commissie op Productcategorie B is 5%. Dit betekent dat je 5 euro aan commissies betaalt over dit product.
- Product C behoort tot productcategorie C en kost 1000 euro. De commissie op Productcategorie C is 1%. Dit betekent dat je 10 euro aan commissies betaalt over dit product.
Uiteraard is het verstandig om hier rekening mee te houden, want als je een duur product verkoopt kan het voorkomen dat de commissie hoger uitvalt dan je had gedacht.
Ik kan de daadwerkelijke commissies wel hierin kwijt, maar deze veranderen nogal eens door het jaar heen. Wil je graag weten hoeveel percentage je daadwerkelijk voor je product kwijt bent, check dan deze pagina van bol.
Nieuw product of bestaande?
Een zeer belangrijke vraag om jezelf te stellen is: wil je nieuwe producten gaan creëren of bestaande producten in je assortiment hebben?
Er is namelijk een groot verschil in de aanpak van beide.
Creëren van nieuwe producten
Wanneer je een nieuw product hebt (of gaat creëren), moet je deze zelf ontwikkelen, produceren en leveren. Dit kan een tijdrovende, maar zeker ook dure aangelegenheid zijn.
Voorbeeld:
Je bent een fan van koffie en gaat een eigen merk koffiebonen gaan verkopen via bol.com. Je moet de bonen zelf branden, verpakken en leveren. Je koffiebonen zijn dus echt uniek.
Bestaande producten verkopen
Wanneer je bestaande producten hebt om te verkopen, hoeft dit niet per se door jouw bedrijf geproduceerd te zijn. Als je een product hebt dat je wilt verkopen, kan je bijvoorbeeld een zoektocht starten naar leveranciers die dit product al produceren/leveren.
Dit is vaak minder tijdrovend en dus sneller op te zetten, maar houdt wel in dat je meerdere (internationale) bedrijven hebt die exact hetzelfde product als jij aanbieden.
Voorbeeld:
Je bent een grote fan van de Nintendo Switch en gaat deze gaan verkopen via bol.com. Je start een zoektocht naar bedrijven die de Nintendo Switch al leveren in Europa. Als je een leverancier hebt gevonden, kan je contact met hen opnemen en afspreken dat zij het product naar je toe sturen en dat jij dit weer doorstuurt naar de klant.
Je bent dus niet de enige die dit exacte product aanbiedt, maar wel sneller op bol.com te vinden dan wanneer je het product zelf had moeten produceren.
Meerdere wegen leiden naar Rome
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, en er is voor elke manier van verkopen via bol wel wat te zeggen. Persoonlijk zit ik een beetje tussen beide voorbeelden in: ik kijk welke producten goed verkopen via bol en onderzoek dan uitgebreid hoe ik het product beter aan kan bieden, waardoor ik mij kan onderscheiden.
Werkt verkopen via bol anno 2023 nog?
Ja. Verkopen via bol.com werkt anno 2023 zeker nog. Dit betekent niet dat het makkelijk is, of een get-rich-quick scheme. Er zijn genoeg mensen die het niet lukt, maar zeker ook genoeg mensen die het wel lukt. Het is vooral belangrijk dat je inzicht hebt in hoe verkopen op bol.com werkt, en dat je een plan opstelt voordat je begint met verkopen. Je kunt er ook meer over lezen in mijn gids, of mijn coaching overwegen.
Ga jij producten op bol.com verkopen?
Zoals ik al eerder aangaf, is verkopen via bol niet makkelijk. Maar, wanneer je weet hoe het platform werkt, kan je er wel degelijk succes mee behalen.
Graag geef ik je nog 9 snelle en belangrijke tips die jou helpen met verkopen via bol.com:
1. Zorg dat je een uniek product hebt (waar wel vraag naar is)
Uniciteit zorgt ervoor dat je je onderscheidt van de rest, en dat bezoekers via bol.com bij jou terecht komen in plaats van bij een andere verkoper. Lees bijvoorbeeld negatieve reviews op bestaande producten en zorg ervoor dat jij je met jouw product kunt onderscheiden.
2. Zorg dat je een goede prijs/kwaliteit verhouding hebt
Mensen komen naar bol.com omdat ze producten willen kopen tegen een scherpe prijs. Zorg ervoor dat je product niet te duur is, maar wel van goede kwaliteit. Een mooie prijs/kwaliteit verhouding zorgt ervoor dat je product aantrekkelijk is voor klanten, en dat ze bij jou terugkomen.
3. Zorg ervoor dat je product snel geleverd kan worden
Klanten willen hun product graag snel ontvangen, en bol.com geeft verkopers die hierin snel zijn een hogere positie in de zoekresultaten. Zorg dus dat je product snel geleverd kan worden.
4. Zorg voor een goede titel en beschrijving
Zorg ervoor dat je product goed beschreven is, en maak gebruik van zoekwoorden in de titel en beschrijving. Zo zorg je ervoor dat je product hoger in de zoekresultaten komt te staan, en dus meer mensen zullen zien.
5. Zorg voor goede productfoto’s
Productfoto’s zijn net zo belangrijk als de titel en beschrijving. Zorg ervoor dat je foto’s duidelijk zijn, en dat ze laten zien wat het product doet/hoe het werkt. Als je op zoek bent naar een goede partij hiervoor om dit te optimaliseren, check Illustrify eens.
6. Zorg ervoor dat je product voldoet aan de eisen van bol.com
Bol.com heeft een aantal strenge eisen waaraan producten moeten voldoen voordat ze geleverd mogen worden. Zorg ervoor dat je deze eisen goed doorleest, en dat je product aan deze eisen voldoet. Begin vooral niet met baby producten of cosmetica als je een ultra beginner bent.
7. Zorg ervoor dat je product goed te vinden is op bol.com
Zorg ervoor dat je product goed te vinden is op bol.com door gebruik te maken van de juiste zoekwoorden. Wanneer je dit doet, zullen mensen jouw product gemakkelijker vinden als ze naar iets soortgelijks op bol.com zoeken.
8. Zorg voor een optimale customer experience
Een optimale customer experience is heel belangrijk als je wilt slagen met verkopen via bol.com. Zorg ervoor dat je klanten tevreden zijn, en dat ze een positieve review achterlaten. Dit is heel belangrijk, want hoe meer positieve reviews je hebt, hoe hoger je in de zoekresultaten komt te staan.
9. Zorg ervoor dat je blijft leren en groeien
Het is heel belangrijk dat je blijft leren en groeien als je wilt slagen met verkopen via bol.com. Houd je ogen open, lees veel artikelen (zoals deze), en ga vooral ook aan de slag met het toepassen van de tips.
En nu?
Ik ben razend benieuwd.
Wat ga jij doen?
Ga jij direct aan de slag en beginnen met verkopen van producten op bol.com, of ga je eerst nog even alles rustig doorlezen en bij elkaar zoeken?